2024/03/11

Hala bazan, ez bazan... ausarta dena, sar dadila liburutegian eta atera dadila klubean!

Literatura sekulako tresna da adimen emozionala lantzeko. Literatura eta emozioak uztartzea ulerterraza da literaturako ohiko irakurleentzat, badakigulako literatura edo hunkitu egiten duela edo ez dela ezer. Irakurle izatera iritsi gara irakurtzen sentitu dugunaren arabera, asko txikitatik, beste batzuk agian adin aurreratuagoetatik. 

VEC (Vinculación Emocional Consciente) Hezkuntza Emozionalaren ikuspegitik, garrantzitsua da haurtzarotik emozio desberdinak lantzea; emozio atseginak, desatseginak, neutroak eta mistoak. Ez dago emozio negatiborik, denak dira baliagarriak eta beharrezkoak gure bizitzan, eta gure emozioez jabetzea lagungarria da helduaroan hobeto kudeatzeko tresnak sortzeko. Emozio atseginak lantzea erraza da, baina... zer gertatzen da hain atseginak ez direnekin? Saihestu egin behar dira?

Beldurra sentitzeko beldurra.

Beldurra oinarrizko emozioa da, eta pertsona guztiok sentitu behar duguna. Askotan, negatibotzat jotzen da. Beldurrak min egiten digula uste dugu, baina beldurrik sentitzen ez badugu, ezingo ginateke gizaki gisa bizi, beldurra sentitzea egokitze-prozesua baita; arrisku-abisua da, bizirauteko oso baliagarria den seinale fisiologikoa.

Kontua da beldurraren emozioarekiko ezjakintasun-maila handia dagoela, eta, horren ondorioz, pertsona askok arbuiatu, erreprimitu eta modu negatiboan kudeatzen dute beldurraren emozioa. Gizaki guztiok sentitzen dugu beldurra noizbait. Zenbat eta gaitasun handiagoa izan pertsona batek bere beldurrei aurre egiteko, orduan eta gutxiago izango du beldurra sentitzeko sentsazioa aurrerago. Ausarta izatea ez da beldurrik ez sentitzea, baizik eta hari aurre egiteko gai izatea.

Bestalde, uste dugu gizakiok gure beldurretan lagunduta izan behar dugula, eta horrek esan nahi du emozio hori sentitzea erabat errespetatu behar dela. Baina funtsezkoa da beldurra emozio baliotsu eta unibertsal gisa aldarrikatzea eta duintasuna ematea, gizakiaren eta gainerako espezieen ezinbesteko bidelaguna baita. Beldurra izaten uzten zaigunean eta beldur horretan laguntzen zaigunean, gizakiak gero eta baliabide handiagoak eskuratzen ditu egoera beldurgarriei aurre egiteko, eta, horrela, intentsitate handiagoko fobiak sortzea saihesten da. 

Hori dela eta, eskolako liburutegian dinamika bat jarri dugu abian, irakurketa-kluba bultzatzeko. Eta... eta zergatik ez misterioaren edo suspentsearen bidez? nork ez ditu entzun zakuko gizonari, sakamantekasi edo bihurguneko neskatoari buruzko istorioak? Nork ez ditu sorgina, mamu eta banpiroei buruzko ipuinik irakurri? Nork ez du izan Alfred Hitchcocken edo Agatha Christieren berri? 

Dagoeneko, dinamika arrakasta itzela izan duela esan daiteke, izan ere, inoiz baino ikasle gehiago hurbiltzen dira! 

Horra hor gure istorio misteriotsuaren amaiera. Disfrutatu eta alaitasunez ikusi!

La literatura es una gran herramienta para trabajar la inteligencia emocional. Combinar literatura y emociones es fácil de entender para los lectores habituales de literatura, porque sabemos que la literatura o emociona o no es nada. Hemos llegado a ser lectores según lo que hemos sentido al leer, much@s desde pequeñ@s, otr@s quizá desde edades más avanzadas.

Desde el punto de vista de la Educación Emocional VEC (Vinculación Emocional Consciente), es importante trabajar desde la infancia emociones diferentes: agradables, desagradables, neutras y mixtas. No hay emociones negativas, todas son útiles y necesarias en nuestras vidas y la toma de conciencia de nuestras emociones ayuda a crear herramientas para una mejor gestión en la edad adulta. Trabajar emociones agradables es fácil, pero... ¿qué pasa con las menos agradables? ¿Hay que evitarlas?

Miedo a sentir miedo.

El miedo es una emoción básica que todas las personas debemos sentir. Muchas veces se considera negativo. Creemos que el miedo nos hace daño, pero si no sentimos miedo no podríamos vivir como seres humanos, porque sentir miedo es un proceso de adaptación; es un aviso de riesgo, una señal fisiológica muy útil para sobrevivir.

Lo que pasa es que hay un alto grado de desconocimiento de la emoción del miedo que hace que muchas personas rechacen, repriman y gestionen negativamente la emoción del miedo. Todos los seres humanos sentimos miedo alguna vez. Cuanto mayor sea la capacidad de una persona para hacer frente a sus miedos, menos tendrá la sensación de sentir miedo más adelante. Ser valiente, no es no sentir miedo, sino ser capaz de enfrentarse a él.

Por otro lado, creemos que los seres humanos tenemos que ser acompañados en nuestros miedos, lo que significa que sentir esa emoción debe ser totalmente respetado. Pero es fundamental reivindicar el miedo como una emoción valiosa y universal y dotarlo de dignidad, ya que es un compañero de viaje imprescindible del ser humano y de las demás especies. Cuando se nos permite tener miedo y se nos ayuda en ese miedo, el ser humano adquiere recursos cada vez mayores para hacer frente a situaciones terroríficas, evitando así que surjan fobias de mayor intensidad.

Por todo ello, hemos puesto en marcha una dinámica de promoción del club de lectura en la biblioteca escolar. Y... ¿y por qué no mediante el misterio o el suspense?, ¿Quién no ha oído historias sobre el hombre del saco, el sacamantecas o la niña de la curva? ¿Quién no ha leído cuentos sobre brujas, fantasmas y vampiros? ¿Quién no ha oído hablar de Alfred Hitchcock o de Agatha Christie?

Ya se puede decir que la dinámica ha sido todo un éxito, ¡y es que se acercan más alumn@s que nunca!

 He aquí el final de nuestra misteriosa historia. ¡Disfrutad!